Onderwijs

Onderwijs

  • 20-januari-2019: Sittard, 13:00-13:45

Ligne 20 jan 2019

Concert in het kader van de twee jaarlijkse expositie  De Salon in het Museum Hedendaagse Kunst De Domijnen in Ligne:

Het slagwerkensemble van de Philharmonie Sittard gaf onder leiding van Frank Marx een muzikale bloemlezing van wetenschappelijke verklankingen.
Ervaar hoe de diepe slaap klinkt, hoe enkele hersendelen worden verklankt en hoe de stelling van Pythagoras in muziek en dans tot leven komt.
Wetenschapper Dr. Tim Leufkens leidde ieder deel in met een korte uitleg van de wetenschap achter de muziek. De composities zijn geschreven door Vincent Cox.

 

  • 21-december-2016: Almere, 10:30-11:30 uur.

Speciale les Talentenlab, OBS de Klaverweide, Almere.

De les werd gegeven door Dr. Tim Leufkens , Vincent Cox & Frank Marx.

Enkele weken geleden was Verklanking op bezoek bij het Almeers Talentenlab om aan hoogbegaafde leerlingen een presentatie te geven over het project ‘Phrenology’. De leerlingen waren net begonnen met hun project ‘Netwerken in het brein’ en een presentatie over ‘Phrenology’ paste heel goed bij hun projectonderwerp.

Vandaag was Verklanking nog een keer uitgenodigd door Onno van Elsacker, maar dan om te praten over het hele oeuvre van Verklanking en aan ongeveer 40 leerlingen uit te leggen hoe onderwerpen als waarneming, slaap en dementie omgezet kunnen worden in muziek. Voordat Verklanking dat kon doen moesten Frank, Vincent en Tim eerst plaatsnemen in de jury en zes presentaties van de leerlingen zelf beoordelen. Alledrie waren ze erg onder de indruk van de experimenten die de leerlingen hadden uitgevoerd en hoe goed deze werden uitgelegd aan de andere leerlingen. Stuk voor stuk werd duidelijk dat er goed was nagedacht over de onderzoeksvraag, de onderzoeksmethode, de resultaten en de conclusie. Petje af voor deze wetenschappers in spé!

Na de pauze was Verklanking aan de beurt en kregen de leerlingen een korte uitleg over een aantal wetenschappelijk fenomenen en hun verklanking.

Afsluitend en met een bewonderenswaardige volgehouden aandacht gaven de leerlingen ook nog wat tops (bijvoorbeeld “knap hoe jullie deze onderwerpen om kunnen zetten in muziek!”) en tips (“de presentatie zou misschien wat korter kunnen”) aan Verklanking.

Een leerzame en muzikale ochtend in het Almeers Talentenlab!

2016-12-21-18-08-32 2016-12-21-18-07-05

2016-12-21-18-10-13

 

05-oktober-2016: Almere, 10:30-11:30 uur.

Thema netwerken in het brein, Het Almeers Talentenlab, Almere.

De les werd gegeven door Dr. Tim Leufkens & Vincent Cox.

 

“Waarom zitten een hoop structuren voor onze visuele waarneming aan de achterkant van de hersenen en niet dichterbij de ogen?” en “Hoe weet je nu of de kleur blauw die ik zie dezelfde kleur blauw is zoals jij die ziet?” Als je deze vragen op je krijgt afgevuurd door 10 jarigen, dan weet je dat je niet met de doorsnee leerling hebt te maken. Verklanking was op bezoek bij Het Almeers Talentenlab waar meer- en hoogbegaafde kinderen wat meer uitdagende lessen krijgen dan het reguliere onderwijs ze kan bieden. Tim en Vincent waren uitgenodigd om eens wat meer te vertellen over ‘Phrenology’. Deze muziekproductie paste mooi in het thema waaraan de leerlingen de komende periode gingen werken: Netwerken in het brein.

De leerlingen hebben geboeid geluisterd naar eerst ongeveer drie kwartier een les over de hersenen. Hierna werd in een half uur aan de hand van acht fragmenten uit Phrenology uitgelegd hoe verschillende hersendelen zijn verklankt in de compositie. De leerlingen hadden tientallen vragen over de hersenen, over zenuwcellen, over verschillende soorten gedrag en over het muziekstuk. Na afloop kregen Vincent en Tim nog ’tops en tips’ van de leerlingen, die gelukkig allemaal heel positief waren, en een mooi boekje met allemaal hersenbrekers als dank voor de les.

Kortom, een geslaagde leerzame en muzikale ochtend bij het Almeers Talentenlab!

img_1712